دو مقوله متفاوت

هدایت تحصیلی و اجبار تحصیلی

 

موضوع انتخاب رشته و گرایش در مقطع متوسطه از مباحثی است که در چند سال اخیر در شهر سیریک دغدغه هائی را در بین مردم و دانش آموزان ایجاد کرده است.قطعا مهم ترین چالش یک دانش آموز در سال دوم متوسطه مسئله انتخاب رشته و ادامه مسیر تحصیلی در سال های پیش رو می باشد.مطمئنا برگه های هدایت تحصیلی با ارائه یک سری داده های آماری و سوابق نمرات دانش آموز می تواند راهگشای او در این زمینه باشد ولی به طور قطع و یقین نمی تواند بهترین و آخرین گزینه دانش آموز برای یک انتخاب مهم باشد.

متاسفانه در سال های اخیر سازمان آموزش و پرورش استان در یک اقدام نسنجیده و بدون برنامه سعی کرده است که خیل دانش آموزان دبیرستان را به سمت گرایش های ریاضی و فیزیک و علوم تجربی هدایت کند.

در تماسی که با آموزش سازمان داشتیم تلاش کردیم تا از جزئیات این موضوع اطلاع بیشتری کسب کنیم.

و متاسفانه متوجه شدیم که این موضوع صرفا مختص سیریک و بعضی دیگر از مناطق استان که رشته های ذکر شده چندان مورد علاقه دانش آموزان نیست ، می باشد.

در واقع در این برنامه جدید نقش برگه های هدایت تحصیلی برجسته تر شده و تا حدود نود درصد کار انتخاب رشته را تمام می کند.

نمی خواهیم در اینجا بعضی از دلایل مسئولین که واقعا جالب توجه میباشد! را ذکر کنیم،هدف از این نوشته نقد رویه کنونی سازمان و پیشنهادی برای سازماندهی وضعیت کنونی انتخاب رشتهدر سطح شهر و به طور کلی شهرستان می باشد.

به طور حتم عدم تمایل دانش آموزان سیریکی به ادامه تحصیل در این رشته ها نداشتن استعداد و ضعف ذهنی نیست و باید ریشه این عدم علاقه را در موضوعاتی دیگر جستجو کرد.

طبیعتا ضعف پایه ای که ناشی از تدریس ناصحیح و ناکافی دروس در دوران راهنمائی است  می تواند به عدم علاقه ی دانش آموزان به دروس طبیعی علی الخصوص مباحث ریاضی و فیزیک بیانجامد. حتی اگر فرض را بر این بگیریم که دانش آموز تمایل به این رشته داشته باشد و این گرایش را انتخاب کند به طور حتم عدم حضور دبیران مجرب و مسلط به مباحث کنکوری در دوره متوسطه در سطح شهرستان راه ناهمواری را برای موفقیت پیش روی او می گذارد. استعداد ریاضی و فیزیک تا حدود زیادی خود پرور نیست و می بایست در بعضی مباعث استادی مسلط بتواند مسائل را موشکافی کند.

اگر واقعا سازمان تمایل دارد که سیریک در زمینه ریاضی و فیزیک و رشته های فنی گامی به جلو بردارد باید قبل از آن خود با آوردن دبیران مسلط و مجرب یک قدم به جلو برداشته و یا حداقل دبیران با سابقه چندین سال تدیس را از سیریک منتقل نکند.مطمئنا هیچ عاقلی از زمینی که در آن بذر نپاشد انتظار رشد و جوانه زدن گندم را نخواهد داشت.

در سال های اخیر شاهد برگزاری کنکورهای آزمایشی زیادی در منطقه و برای دانش آموزان مقطع متوسطه بوده ایم که با همت آموزش و پرورش و بخشداری ، کمیته امداد و نهاد های علاقمند به پیشرفت منطقه انجام گرفته است ولی تا بحال از خود پرسیده ایم که چند درصد پیشرفت داشته ایم؟ آیا کسی مسائل مطروحه در این کنکور های آزمایشی را برای دانش آموزان حلاجی میکند؟آیا واقعا می توانند چنین کاری کنند؟

گویا تر از همه اینها آمار قبولی رشته ریاضی و فیزیک در سیریک است که شاید بهترین رتبه های آن نیز از 10.000 منطقه سه تجاوز نکند.

آقایان! ضعف های خود را با حضور اجباری دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک پوشش ندهید! به فکر چاره ای اساسی تر باشید .مطمئن باشید با این روند به نتیجه ای نخواهید رسید .

موضوع دیگر عدم ثبت نام دانش آموزان در رشته انسانی است که باعث شده بعضی از دانش آموزان به اجبار در خارج از سیریک به تحصیل ادامه دهند که بدون شک مشکلات زیادی به همراه دارد.حتی مثال هائی نیز از این دست در سال های اخیر وجود دارد که موجبات عدم ادامه تحصیل و نیز ادامه تحصیل در شهرستان های همجوار را فراهم کرده است.

حال قضاوت را بر عهده ی خوانندگان عزیز می گذاریم و می پرسیم در شرایط کنونی و با چنین مسیر پر پیچ و خمی ، هدف سازمان از ادامه این روند خلاف منطق و عجیب چیست.

رو نوشتی از این مطلب به روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش ارسال شده است.

شما خوانندگان عزیز وبلاگ سیریک می توانید با شرکت در نظر سنجی وبلاگ که در همین موضوع می باشد نظر خود را با وبلاگ سیریک در میان بگذارید.